Чергове продовження рубрики “Актуально”

08.04.2024

Як визначити розмір виплат мобілізованим працівникам, якщо роботодавець вирішив зберігати ці виплати

Визначення розміру добровільних виплат мобілізованим працівникам можна здійснювати на основі середньої заробітної плати виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувалася мобілізація працівника, відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100 (далі — Порядок № 100).

Крім зазначеного підходу, підприємство може запровадити й інші підходи до встановлення розміру виплат, наприклад:

  • у розмірі 50 % (будь-якого іншого відсотка) від середньої заробітної плати;
  • у розмірі посадового окладу (тарифної ставки, окладу) чи 50 % (будь-якого іншого відсотка) від його розміру;
  • у розмірі мінімальної заробітної плати чи прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб;
  • у фіксованому розмірі в грошових одиницях.

Чинники, залежно від яких може диференціюватися розмір виплат:

  1. Посада (робота), яку обіймав (виконував) працівник
  2. Стаж роботи на підприємстві
  3. Кількість непрацездатних членів сім’ї тощо

На розмір добровільних виплат мобілізованим працівникам впливають насамперед фінансові можливості самого підприємства

З 01.04.2024 змінюється розмір мінімальної заробітної плати: на які показники це вплине

Мінімальна заробітна плата (МЗП) – це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.

Мінімальна заробітна плата встановлюється одночасно в місячному та погодинних розмірах. Згідно зі статтею 3-1 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір МЗП.

Відповідно до статті 8 Закону України від 9 листопада 2023 року № 3460-IX «Про Державний бюджет України на 2024 рік», з 01 квітня 2024 року розмір МЗП у місячному розмірі становитиме 8000 грн, у погодинному розмірі – 48 гривень.

На які показники впливає МЗП?

З 01 квітня 2024 року роботодавець зобов’язаний встановити розмір заробітної плати, яку нараховує найманим працівникам, не нижче 8000 грн та сплатити до бюджетів податок на доходи фізичних осіб у сумі не менше 1440 грн (8000 х 18 %) і військовий збір – не нижче 120 грн (8000 х 1,5 %).

Крім того, мінімальна сума єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування з 01 квітня 2024 року становить 1760 грн (8000 х 22 %).

Максимальна база нарахування єдиного внеску становить 15 розмірів мінімальної зарплати, отже у 2024 році вона у:

  • січні – березні 106 500 грн;
  • квітні – грудні 120 000 гривень.

Максимальна сума єдиного внеску з 01 квітня 2024 року – 26 400 грн (8000 х 15 х 22 %).

Звертаємо увагу роботодавців, що недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, є порушенням трудового законодавства, за яке роботодавці несуть відповідальність.

Загальні підстави відповідальності за порушення законодавства про працю визначені статтею 265 Кодексу законів про працю України.

Штраф за неправильно оформлену «лікарняні» у зв’язку з вагітністю та пологами: що треба знати

Згідно зі статтею 23 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, встановлення опіки над дитиною, листок непрацездатності.

Листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Під час формування листка непрацездатності враховується інформація про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу.

Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом), через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України. У разі необхідності, відповідно до вимог пункту 8 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 червня 2021 року № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки», лікар закладу охорони здоров’я може видати паперовий листок непрацездатності.

Оформлення паперового листка непрацездатності має відповідати вимогам Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженій наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 3 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406.

За порушення порядку оформлення листка непрацездатності накладання штрафу чинним законодавством не передбачено. Відповідно до пункту 4.1 Розділу IV Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02 жовтня 2020 року № 23, фінансові (штрафні) санкції можуть бути застосовані у разі виявлення порушень порядку використання страхових коштів (у т.ч. щодо оплати листків непрацездатності). Підставою для прийняття рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій є акт перевірки, яким задокументовані випадки порушення страхувальником порядку використання страхових коштів Фонду.

За яких умов можна призупинити дію трудового договору

Головними умовами для призупинення дії трудового договору є абсолютна неможливість роботодавця надавати роботу, а працівника – виконувати її. У роз’ясненні Міністерства економіки України визначено, що абсолютна неможливість означає випадки неможливості забезпечувати працівникові умови праці внаслідок того, що необхідні для виконання ним роботи виробничі, організаційні, технічні можливості, засоби виробництва чи майно роботодавця знищені в результаті бойових дій. Або ж їх функціонування з об’єктивних і незалежних від роботодавця причин є неможливим, а перевести працівника на іншу роботу чи залучити його до дистанційної роботи не можна через відсутність можливостей для застосування такої форми організації праці або відсутність на це його згоди, зокрема з причин переміщення його з території, де ведуться активні бойові дії.

В разі призупинення дії трудового договору роботодавець має продовжувати вести облік визначення й фіксації сум заробітної плати та компенсаційних виплат.

Які послуги служби зайнятості можна отримати онлайн

Українці та українки можуть скористатися комплексом послуг Державної служби зайнятості онлайн, витративши всього від 5 до 20 хвилин свого часу. Для вашої зручності зібрали їх усі разом в одну добірку:

  • Отримання статусу безробітного. Форма подання такої заяви може бути як стандартною, так і спрощеною. Стандартна підійде усім громадянам України, які мають скани базових документів (паспорт, ідентифікаційний код, документ про отриману освіту, трудову книжку, військовий квиток ) та електронний підпис. Спрощеною ж можуть скористатися ВПО і особи, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, або територіях, де ведуться/велися бойові дії та які не мають усіх необхідних документів для отримання статусу безробітного. Більш детальну інформацію про всі способи реєстрації можна дізнатися в окремому розділі на нашому порталі;
  • Скасування статусу безробітного.Припинити реєстрацію можна також через персональний кабінет на порталі Державної служби зайнятості або звернувшись особисто до центру зайнятості. Після подання заяви реєстрація в службі зайнятості припиняється;
  • Грант на власну справу, який дає можливість отримати від 50 до 250 тис. грн на втілення своєї підприємницької мрії.
  • Грант для ветеранів та їх подружжя— ця послуга передбачає надання грантів до 1 млн грн

Служба зайнятості також на постійній основі проводить безкоштовні консультації та вебінари. За бажання громадяни можуть здійснити навчання на платній основі у закладах освіти служби.

Особи певних категорій можуть отримати ваучер на навчання. Це документ, що дає змогу безоплатно підвищити кваліфікацію або отримати нову професію за затвердженим Міністерством економіки України переліком зі 124 професій і спеціальностей. Вартість ваучера не може перевищувати  10-кратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, на сьогодні розмір становить 30 280 грн. Заявку на отримання ваучера можна подати онлайн. Опрацювання заявки становить до 3 робочих днів.

Учасники бойових дій та громадяни з інвалідністю, отриманою внаслідок війни, мають змогу безкоштовно навчатися у закладах освіти системи служби зайнятості за 95 ліцензованими професіями та 400 освітніми програмами. Після закінчення навчання слухачі отримують офіційний документ, що засвідчує отримання нової кваліфікації. Подати заяву можна онлайн і протягом 5 робочих днів з дати звернення вона буде опрацьована.

Онлайн-послуги є і для роботодавців:

  • Компенсація за працевлаштування ВПО, яка діє на період воєнного стану. лід зазначити, що з 1 січня цього року зріс розмір компенсацій за програмою працевлаштування ВПО під час дії воєнного стану, зараз він становить 7 100 грн на місяць, а з квітня 2024 року компенсація становитиме 8 000 грн. на місяць. Збільшено і тривалість виплати такої допомоги – з двох до трьох місяців, а за працевлаштування ВПО з інвалідністю роботодавець отримуватиме компенсацію протягом півроку. Більше інформації про дану послугу можна переглянути у відповідному розділі порталу служби;
  • Компенсація за облаштування робочого місця людини з інвалідністю, максимальний розмір якої становить 106,5 тис. грн.

Для отримання додаткових послуг служби усі охочі можуть створити персональний кабінет, який має розширені можливості, як для роботодавців, так і для безробітних та шукачів роботи. У разі виникнення питань ви можете завжди звернутись до найближчого центру зайнятості або зв’язатись з нами через наш контакт-центр:

  • онлайн через Telegram, Facebook Messenger;
  • зателефонувавши на «гарячу лінію» Державної служби зайнятості: +380 800 600 288.

Про переважне право на залишення на роботі

В разі скорочення чисельності чи штату працівників у зв’язку зі змінами в організації виробництва й праці переважне право на залишення на роботі мають працівники з більш високою кваліфікацією та продуктивністю праці.

Стаття 42 Кодексу законів про працю України містить перелік працівників, яким за рівних умов продуктивності праці й кваліфікації надається перевага в залишенні на роботі, зокрема:

  • сімейним – за наявності двох і більше утриманців;
  • особам, у сім’ї яких немає інших працівників із самостійним заробітком;
  • працівникам із тривалим безперервним стажем роботи на підприємстві, в установі, організації;
  • працівникам, яким залишилося менше 3 років до настання пенсійного віку, після якого вони матимуть право на отримання пенсійних виплат.

Чи має право батько, котрий виховує 5-річного сина без матері, на неповний робочий час?

Відповідно до статті 56 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП), на прохання жінки, котра має дитину віком до 14 років або дитину з інвалідністю, роботодавець зобов’язаний встановлювати їй неповний робочий день або неповний робочий тиждень. А стаття 186-1 КЗпП передбачає таку ж гарантію й для одинокого батька.

*За матеріалами порталу https://www.kadrovik.ua/